Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός παραμένουν ένα από τα πιο ανησυχητικά κοινωνικά φαινόμενα στην Ελλάδα του 2025, με τα στατιστικά δεδομένα να αποτυπώνουν μια ανθεκτική και πολυεπίπεδη κρίση. Παρά τις στοχευμένες παρεμβάσεις, η πραγματικότητα στις σχολικές αυλές φανερώνει βαθιές ρωγμές που ξεπερνούν τα στενά όρια της εκπαίδευσης και αγγίζουν τον κοινωνικό ιστό
Πανελλαδικά, το 35,5%των μαθητών δηλώνει ότι έχει δεχθεί σχολικό εκφοβισμό κατά το σχολικό έτος 2023-2024 .Περιφερειακές Διαφορές:Θεσσαλία: 45,6%
Νότιο Αιγαίο: 44,3%
Ιόνια Νησιά: 42,9%
Ήπειρος: 41,9%
Αττική: 40,7%
Πελοπόννησος: 18,4%
Ένα στα τρία παιδιά που περνά πολλές ώρες ημερησίως μπροστά σε οθόνες βιώνει σχολικό εκφοβισμό .
Ενώ το 26,6% των μαθητών αισθάνεται ότι το σχολείο δεν τους μαθαίνει να μην εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους .
Οι μαθητές που βιώνουν εκφοβισμό αναφέρουν συναισθήματα όπως στεναχώρια, θυμό, αγωνία και φόβο .
Οι αντιδράσεις των μαθητών σε περιστατικά βίας ποικίλλουν, με κάποιους να προσπαθούν να παρέμβουν και άλλους να απομακρύνονται ή να αδιαφορούν .
Οι εκπαιδευτικοί συχνά παρεμβαίνουν για την επίλυση των περιστατικών, αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις αδιαφορίας ή απομάκρυνσης
Το Υπουργείο Παιδείας για την καταπολέμηση του φαινομένου έχει εγκρίνει τη νέα Εθνική Στρατηγική για την Πρόληψη και Διαχείριση της Βίας στο Σχολείο για την περίοδο 2024-2028, η οποία βασίζεται σε πέντε πυλώνες:
Ο Οργανισμός «Το Χαμόγελο του Παιδιού» αναφέρει αύξηση των κλήσεων στη γραμμή SOS 1056, γεγονός που δείχνει τόσο την ευαισθητοποίηση όσο και την απελπισία των μαθητών. Οι υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης παραμένουν άνισα κατανεμημένες ανά την επικράτεια, υπονομεύοντας την αποτελεσματικότητα των όποιων προσπαθειών παρέμβασης.
Ενώ το 26,6% των μαθητών αισθάνεται ότι το σχολείο δεν τους μαθαίνει να μην εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους .
Οι μαθητές που βιώνουν εκφοβισμό αναφέρουν συναισθήματα όπως στεναχώρια, θυμό, αγωνία και φόβο .
Οι αντιδράσεις των μαθητών σε περιστατικά βίας ποικίλλουν, με κάποιους να προσπαθούν να παρέμβουν και άλλους να απομακρύνονται ή να αδιαφορούν .
Οι εκπαιδευτικοί συχνά παρεμβαίνουν για την επίλυση των περιστατικών, αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις αδιαφορίας ή απομάκρυνσης
Το Υπουργείο Παιδείας για την καταπολέμηση του φαινομένου έχει εγκρίνει τη νέα Εθνική Στρατηγική για την Πρόληψη και Διαχείριση της Βίας στο Σχολείο για την περίοδο 2024-2028, η οποία βασίζεται σε πέντε πυλώνες:
- Ενίσχυση της πρόληψης
- Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών
- Συνεργασία με γονείς και κοινότητα
- Παρακολούθηση και αξιολόγηση περιστατικών
- Υποστήριξη θυμάτων και αποκατάσταση .
Ο Οργανισμός «Το Χαμόγελο του Παιδιού» αναφέρει αύξηση των κλήσεων στη γραμμή SOS 1056, γεγονός που δείχνει τόσο την ευαισθητοποίηση όσο και την απελπισία των μαθητών. Οι υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης παραμένουν άνισα κατανεμημένες ανά την επικράτεια, υπονομεύοντας την αποτελεσματικότητα των όποιων προσπαθειών παρέμβασης.
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού. Κατά την ημέρα αυτή, τα σχολεία καλούνται να οργανώσουν δράσεις ευαισθητοποίησης και πρόληψης .
Η αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας απαιτεί συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων και συνεχή ευαισθητοποίηση της κοινωνίας.
Η αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας απαιτεί συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων και συνεχή ευαισθητοποίηση της κοινωνίας.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου